Een tijdje terug heb ik me eens uitgeleefd met de stroboscopische flitsfunctie van mijn oude Nikon SB-800. Ik was aanwezig op een informeel verjaardagsfeestje onder vrienden, ergens in een donker bos in een tochtige oude schuur. Gezelligheid troef en een ideale gelegenheid om enkele trashy foto’s te maken waar je niemand echt blij mee kunt maken maar die toch een beetje een wth-gevoel opwekken. De foto’s op deze pagina zijn niet in Photoshop over elkaar gelegd, maar wel voorzien van een VSCO preset uit de 5 reeks. Wil je zelf ook eens een ander effect op een fuif of feestje, maar geen idee hoe je er aan kan beginnen? Lees even deze onderstaande tips. Gebruik je liever een meer traditionele manier van flitsen op een fuif neem dan hier eens een kijkje: PROTIPS VOOR DE FUIFFOTOGRAAF

Stroboscopische flitstechniek:

De foto wordt gemaakt in een erg donkere omgeving, we gebruiken hiervoor een heel klein diafragma en een lage gevoeligheid. Bijvoorbeeld f11 – f16 en ISO 100 – 400. Activeer stroboscopisch flitsen op je flitser. Na een beetje gepruts en geëxperimenteer kwam ik uit bij een stroboscopisch effect van 2 hertz bij een manuele sterkte van 1/16e. Hertz wil gewoon zeggen hoe vaak een gebeurtenis plaatsvindt per seconde. De flits gaat dus twee keer flitsen per seconde, de minimum sluitertijd moet bijgevolg een volle seconde bedragen. Ik wil de flitsen ook niet te kort achter elkaar hebben, je moet je onderwerp wat tijd geven om van expressie of dansmove te veranderen. Bij een snelheid van 4 hertz en een belichting van een halve seconde had ik te weinig tijd om de camera te pannen, en stonden de onderwerpen eigenlijk gewoon twee keer over elkaar. Terwijl je de foto maakt is het belangrijk de camera naar onder – boven – links of rechts te pannen. Op die manier liggen de gezichten niet over elkaar.

Deze techniek is absoluut niet flatterend en levert eigenlijk maar heel schimmige foto’s. Maar ik vond het wel tof om eens te proberen. Vanwege het rechttoe rechtaan flitsgevoel in combinatie met een donkere achtergrond geven deze foto’s het oude analoge gevoel van de glorieuze jaren 90 weer, ideaal om te combineren met een VSCO preset zoals de Kodak Max 800 Night/Tungsten.